سه شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۰
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۴۹۴۰
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

نشست تخصصی نقش رسانه در بازار سرمایه و بورس 1

نشست تخصصی نقش رسانه در بازار سرمایه و بورس 1
(سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹) ۱۰:۵۰

 

نخستین هم‌اندیشی تخصصی" نقش رسانه در بازار سرمایه و بورس" از سلسله نشست های رسانه و بورس  روز سه شنبه 6  آبان  ماه از ساعت 13 الی 14:30 در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.. رسانه‌ها نقش انکارناپذیری در تحقق سیاست‌های بازار سرمایه دارند، اهمیت و جایگاه اطلاعات در تصمیمات سرمایه‌گذاری بر کسی پوشیده نیست. از این ‌رو کارکرد رسانه‌‌های جمعی با تأکید بر دو عنصر اصلی آگاهی‌ بخشی و اطلاع ‌رسانی می‌تواند نقش بسزایی در بازار سرمایه و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران ایفا نماید. در این نشست که با حضورکارشناسان خبره و فعالان بازار سرمایه و بورس همچون آقایان: دکتر کوروش شمس، مدیر عامل سبدگردان پاداش سرمایه؛دکتر قاسم محسنی، مدیر عامل شرکت رتبه‌بندی و اعتباری پرهان ،احسان عامری مقدم، مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و کارشناس بازار سرمایه و مریم امیدی ؛معاون آموزشی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها  برگزار شد، محورهای ذیل مورد بحث و بررسی گرفت:

- بررسی نقش رسانه در توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری

-  بررسی ظرفیت رسانه‌ها در  افزایش سواد مالی جامعه

- نقش رسانه‌های مرجع در آشفتگی رفتارهای اقتصادی مردم

- تاثیر رسانه‌های مجازی بر چالش‌های اقتصادی

-  بررسی راهکارهای توسعه همکاری رسانه‌ها و فعالان بازار سرمایه

در ابتدای نشست مریم امیدی؛معاون آموزشی دفتر ،این سوال را مطرح کرد که :رسانه ها چه نقشی می توانند در توسعه سرمایه گذاری داشته باشند؟

دکتر قاسم محسنی، مدیر عامل شرکت رتبه‌بندی و اعتباری پرهان اظهار داشت: نقش‌های رسانه‌ها مشتمل بر فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و نظارت است. در تحقیقات انجام شده با بحث سرمایه‌گذاری و افزایش آن مشخص شده که بین رشد اقتصادی و بازارهای مالی ارتباط معناداری وجود دارد و رسانه که یکی از نقش‌های اصلی فرهنگ‌سازی را بر عهده دارد، می‌تواند در ایجاد حداقل‌هایی در امور مالی در امر آگاهی بر آحاد مردم و جامعه ایفای نقش کند تا با در نظر گرفتن  گزینه‌های سرمایه‌گذاری پی به تفاوت آنها و حقوقشان ببرند و از چگونگی و مقایسه آنها در امر آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری و مراحل آن اطلاع یابند. رسانه‌ها با انعکاس این مطالب و آموزش آن در تعدیل سطح انتظارات سرمایه‌گذار با نوع سرمایه‌گذاری و ریسک مورد پذیرش متناسب در ایران و تقویت سرمای و سرمایه‌گذاری از سهم بسزایی برخوردارند و افراد جامعه درمی‌یابند که  افزایش ریسک‌پذیری منجر به بازدهی بیشتر در سرماریه‌گذاری خواهد شد. رسانه‌ها باید ریسک‌های سرمایه‌گذاری را نشر دهند و افراد جامعه با دید باز بپذیرند که هر سرمایه‌گذاری سود و زیان را خود را به همراه دارد و با آمادگی ذهنی از قبل در این مسیر دچار شگفت‌زدگی و ناامیدی نشوند. افراد باید بدانند کنع در بعضی از سرمداریه‌گذاری‌ها باید بلندنظر بود و صبوری بیشتر داشت در غیر اینصورت سرمایه‌گذاری نیازمند نقدینگی بالاتر خواهد بود چرا که اطلاع از افق سرمایه‌گذاری در تصمیم‌گیری نهایی سرمایه‌گذار بسیار دخیل است. به این ترتیب وظیفه فرهنگ‌سازی در قبال همه موارد عنوان عنوان شده بر عهده رسانه‌ها است. مردم در بیشتر موارد از دولت توقع استعانت و کمک دارند که دائماً منجر به دامن‌زدن این موضوعات می‌شود. یکی از مسئولیت‌های دولتمردان، مسئولین مالی و رسانه‌ها کاهش توقع سرمایه‌گذار از دولت در قبال جبران زیان سرمایه‌‌گذاری است. بنده  دولت را در سرمایه‌گذاری بی‌تأثیر نمی‌دانم ولی دولت باید زمینه بازی را روشن و شفاف کند و مقررات و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کند.

پس از وی ، احسان عامری مقدم، مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: طبیعتاً در فضای فعلی با بروز و ظهور گسترده رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی، نقش رسانه‌ها در ابعاد و مدیوم‌های مختلف بسیار پررنگ و حساس است به‌طوری به تمام امور جوامع بشری و انسانی مرتبط شده است. در موضوعات مختلف که هم در دنیا و هم در کشورمان با آن روبه‌روییم، باید گفت ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و موضوعات فرهنگ‌سازی، آموزشی بسیار مهم و اثرگذارند که باید در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به‌طور خاص مورد توجه قرار گیرد. اساساً در کشورمان نکته خاص بابت مسائل فرهنگی، سیاسی و چندین نکته کلیدی دیگر نقش رسانه‌ها را حساس‌تر خواهد کرد به‌ویژه در چند سال اخیر این اثرگذاری بسیار ملتهب‌تر هم بوده است. جدای حوزه تخصصی مورد بحث، سواد رسانه‌ای عموم مردم باید تا حدودی ارتقا داده شود به جهت اینکه دوگانه مطلوبی را در کنار نقش رسانه‌ها در موضوعات مختلف در کشور ایفا کند. قطعاً مستحضرید که مشکلات به وجود آمده به دلیل ترویج یک سری حاشیه‌ها، شایعات در موضوعات مختلف است که ریشه در دو موضوع دارد. اول رسانه‌ها آنقدر قوی و پررنگ حاضر نیستند و تخصصی عمل نمی‌کنند و در کنار آن سواد رسانه‌ای عموم مردم تا آن اندازه ارتقا نیافته تا متوجه اخبار درست از نادرست و حاشیه و منابع دقیق شوند و بدانند اخبار با چه اهدافی منتشر می‌شود. بعضی مواقع شاهدیم اخبار عمومی در جامعه تحت تأثیر یک سری گروه‌ها و رسانه‌های غیرقابل کنترل قرار می‌گیرد. موضوع بورس پدیده‌ای است که در بازار سرمایه با استقبال خوبی روبه‌رو شده و تعداد علاقمندان حاضر در این موضوع افزایش قابل توجهی یافته و نسبت به گذشته شاهد حساسیت بیشتر افکار عمومی جامعه نسبت به موضوع بورس و بازار سرمایه هستیم به طوری که دائماً اخبار و موضوعات مورد پیگیری قرار می‌گیرند به‌ویژه در شرایط خاص اقتصاد کنونی تا این موقع از سال با شور و حرارت خاصی در رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در گذشته با عده کمی از سرمایه‌گذاران روبه‌رو بودیم ولی در حال حاضر به لحاظ افزایش سرمایه‌گذاران واقعا می‌طلبد از رسانه‌‌های جمعی اعم از صدا و سیما، جراید، نشریات و ... استفاده بیشتری شود به جهت اینکه سطح برخورد و آموزش‌های سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری ایجاب می‌کند که به‌طور گسترده تلاش کنند تا عموم مردم درگیر به واسطه سهام عدالت یا بازار سرمایه در این حوزه، حضور بهتری داشته باشند و در قالب و چارچوب مناسبی با فرهنگ‌سازی مطلوب از آن استفاده کنند. در این صورت هم به نفع سرمایه‌گذار، رسانه‌ها و افکار عمومی است و هم محیط اقتصادی و شرایط بزار سرمایه به جهت سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری با ثبات بیشتری در اختیار سیاست‌گذاران قرار گیرد.

 

تعداد بازدید : ۳,۹۶۸
(سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹) ۱۰:۵۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید